La primera pregunta que es duen
preguntar molts és de que va tot això de
l’empoderament. De fet no és pas un terme recollit en el nostre diccionari.
Aquest seria un terme que ha fet fortuna a dintre de les teories socials i
serviria per a definir tota una sèrie de fenòmens que es poden donar en varis
àmbits.
En origen el terme té les seves
arrels en la feina que va fer Paolo Freire en el camp de l’educació de les
classes populars durant la dècada dels 60. Ell va dirigir la seva feina a dotar
de recursos a les classes desfavorides per a ser més autores del seu destí.
L’empoderament seria un procés
encaminat a reduir la vulnerabilitat i incrementar les capacitats dels sectors
més pobres i marginats, que conduiria a promoure un desenvolupament humà .
Si fem servir aquest terme en el
camp de la salut, podrien entendre aquest procés com un increment de la
capacitat de la persona per prendre decisions que afecten a la seva salut i,
per tant, també un increment en el poder que té sobre la seva vida.
D’aquesta manera l’empoderament
seria el pas d’una posició de certa passivitat respecte a la pròpia salut a una
posició activa, en que la persona sent que pot emprendre canvis en el seu estil
de vida i sent que aquests canvis tenen una repercussió en la seva vida. “Empoderar-se
“ es podria traduir com a “ser capaç de...” i alhora “sentir-se capaç de...”. L’empoderament com a procés implicaria un
canvi en aquest dos nivells. D’una banda és un canvi en quan a guanyar nous
recursos. D’altra banda un canvi en quan a tenir una major confiança en les
pròpies capacitats, una major auto-estima que et permeti emprendre decisions i
canvis.
Potser si pensem en l’empoderament
a partir de les seves implicacions, podrem entendre millor de que estem
parlant:
-Tenir
poder de decisió propi : per a emprendre un canvi a nivell de salut primer
s’ha de sentir que es pot decidir sobre aquesta qüestió. Ex. Quan algú vol
deixar de fumar, primer haurà de sentir que la decisió està a les seves mans.
-Tenir
accés a la informació i als recursos per a prendre una decisió apropiada: sovint en matèria de salut, el primer que es planteja
és la necessitat de saber quina és la decisió apropiada. Ex. Difícilment una
persona es plantejaria reduir el seu consum de làctics o passar-se a les
begudes vegetals sinó ha rebut una informació que li posi de manifest tots els
inconvenients del consum de làctics.
-Tenir
una gama d’opcions en les que escollir: molt relacionada amb l’anterior.
Ex. Qui coneix les llets vegetals o diferents tipus d’edulcorants podrà
plantejar-se una alternativa a la llet de vaca i al sucre refinat.
-Habilitat
per a exercir assertivitat en la presa de decisions: l’assertivitat, entesa com la capacitat per
saber sostenir i defensar la pròpia posició a dintre del grup, seria fonamental.
Ex. Quan algú ha deixa’t de fumar, posarà a proba la seva decisió en el moment
que es trobi amb els seus companys que encara son fumadors i aquests li
ofereixin una cigarreta.
-Tenir
un pensament positiu i la habilitat per a fer canvis: El pensament positiu
es pot entendre com la capacitat per a pensar en el canvi en base al que es
guanya i no pas el que es perd. També es pot entendre com la capacitat de
valorar positivament les pròpies capacitats i percebre’s a un mateix com una
persona capaç. Si un fumador percep que
l’abandó del tabac implica una gran pèrdua i a més es percep com poc capaç
respecte a la decisió de deixar de fumar, és molt difícil que emprengui el
canvi.
-Habilitat
per a aprendre i millorar el propi poder personal o de grup: El poder
personal es millora en la mesura que es guanyen recursos i s’incrementa la
confiança en les pròpies capacitats.
-Millorar
l’autoimatge i superar l’estigmatització: Quan la persona sent un increment
en les seves capacitats, sent també un millora en la seva autoestima i en la
forma en que es percep a dintre del grup. Ex. El ex-fumador que supera el seu
sentiment de sentir-se estigmatitzat en una societat cada vegada menys
fumadora.
-Involucrar-se
en el procés auto-iniciat de creixement i canvis continus sense parar: També és probable que qui ha assolit el canvi es
senti preparat per a nous canvis i es generi una cascada de reaccions que
impulsin el seu creixement. Ex. L’ex-fumador que comença a fer esport i a
cuidar la seva dieta.
Com veieu, tots aquests punts que
en un origen estaven referits a l’impuls del desenvolupament en les classes desfavorides, tenen un aplicació
molt clara quan parlem de salut.
En un moment en que hi ha un
predomini clar de les malalties associades a l’estil de vida, es fa evident la
necessitat d’un major empoderament de les persones respecte a la seva salut. En
la mesura que les persones es sentin més capacitades per a impulsar canvis d’estil
de vida, es podrà aconseguir avançar en la millora de la qualitat de vida i en
l’abordatge d’aquestes patologies. Si el model de salut gira només entorn del
paper del metge i les seves pautes de tractament farmacològic, l’abordatge serà
insuficient. Aquest fet serà també un
element que beneficiarà a les indústries farmacèutiques que generen gran part
del seu benefici a partir de les malalties cròniques, però en tot cas no seria
un model adequat per a la millora de la
qualitat de vida.
Sigui com sigui, el que planteja
l’empoderament és una presa de consciència de la necessitat del canvi, una
adquisició dels recursos per aconseguir-ho i una millora en la manera en que
perceben les nostres capacitats. Aquests elements son els que ens converteixen
en protagonistes del nostre destí i no només espectadors.
“La Pedagogía del oprimido, deja de ser del oprimido y
pasa a ser la pedagogía de los hombres en proceso de permanente liberación”
PAOLO FREIRE
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
ANIMA'T A DIR LA TEVA